Prin hotărârea [1] dată joi, 16 aprilie 2020, de încuviințare a prelungirii stării de urgență instituită prin decret prezidențial, Parlamentul României a decis că restrângerea drepturilor și libertăților cetățenești se va putea dispune doar prin acte normative cu putere de lege, iar aceste măsuri trebuie să fie determinate exclusiv de prevenirea și combaterea pandemiei, dar și temeinic motivate.
Mai simplu spus, suspendarea drepturilor omului, inclusiv a libertății religioase și de întrunire, care a provocat închiderea bisericilor de Sf. Paști, mai rău ca pe vremea invaziilor tătărești, nu se va mai produce prin Ordonanțe militare, practic imposibil de contestat, ci prin Ordonanțe de Urgență ale Guvernului, care apoi vor fi supuse dezbaterii și votului în Parlament.
Prin aceeași hotărâre, Parlamentul României a interzis Guvernului Orban să mai suspende aplicarea Convenției pentru apărarea drepturilor omului și libertăților fundamentale, măsură luată pe ascuns la data de 17 martie 2020, când Guvernul a înștiințat Secretariatul General al Curții Europene a Drepturilor Omului cu privire la activarea art. 15 din Convenție, care prevede derogarea parțială și temporară [2] de la prevederile acesteia. Guvernul a „omis” însă să mai anunțe și cetățenii, care au aflat din presa străină de acest fapt!
În ce privește măsurile deja luate, inclusiv cea care ne privește direct, de suprimare a libertății religioase prin interzicerea participării la actul liturgic (nu, nu se poate „participa online la slujbă”, nu în Ortodoxie cel puțin; s-o putea în religia guvernanților!) vă informăm că Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională [3] privind mai multe articole din OUG nr. 1/1999 privind privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, modificată prin OUG nr. 34/2020. AP a dat astfel curs sesizărilor primite de la numeroase persoane, organizații și chiar case de avocatură [4].
(Vom reveni)
–
[1] Extras din HOTĂRÂREA Parlamentului României nr. 4 din 16 aprilie 2020
pentru încuviinţarea măsurii adoptate de Preşedintele României privind prelungirea stării de urgenţă pe întreg teritoriul României
(Monitorul Oficial nr. 320 din 16 aprilie 2020)
„ART. 2
(1) Pe durata stării de urgenţă, restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi se dispune numai prin acte normative cu putere de lege.
(2) Restrângerea prevăzută la alin. (1) trebuie să fie determinată exclusiv de prevenirea şi combaterea epidemiei COVID-19, temeinic motivată şi cu respectarea strictă a exigenţelor art. 53 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
(3) Durata restrângerii exerciţiului unor drepturi şi libertăţi nu poate depăşi durata stării de urgenţă.
ART. 3
Modificarea, completarea sau abrogarea, după caz, a unor dispoziţii prevăzute în acte normative cu putere de lege, motivate de prevenirea şi combaterea epidemiei COVID-19, se dispune numai prin acte normative cu putere de lege.
ART. 4
Pe durata stării de urgenţă, Guvernul va acţiona pentru deplina respectare şi aplicare a Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ratificată prin Legea nr. 30/1994 privind ratificarea Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi a protocoalelor adiţionale la această convenţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, cu modificările ulterioare.”
[2] Articolul 15 din Conventia Europeană a Drepturilor Omului:
„Derogarea in caz de stare de urgenta
(1). In caz de razboi sau de alt pericol public ce ameninta viata natiunii, orice Inalta Parte Contractanta poate lua masuri care deroga de la obligatiile prevazute de prezenta Conventie, in masura stricta in care situatia o impune si cu conditia ca aceste masuri sa nu fie in contradictie cu alte obligatii care decurg din dreptul international.
(2). Dispozitia precedenta nu permite nicio derogare de la articolul 2, cu exceptia cazului de deces rezultand din acte licite de razboi, si nici de la articolele 3, 4 (paragraful 1) si 7 (n.r. dreptul la viata, interzicerea torturii, interzicerea sclaviei, respectiv principiul „nicio pedeapsa fara lege”).”
[3]. https://www.luju.ro/…/2020/aprilie/17/AVP_CCR_OUG_1_1999.pdf
[4]. https://www.piperea.ro/…/memoriu-adresat-avocatului-poporu…/