Asociaţia PRO VITA Bucureşti a sesizat Consiliul Naţional al Audiovizualului cu privire la spotul campaniei umanitare „Poţi salva zilnic 5 copii care se nasc cu malformaţii”, campanie organizată de ING Bank N.V. Amsterdam – Sucursala Bucureşti şi Fundaţia „O lume mai bună”. Prin campanie se urmăreşte strângerea sumei de 80.000 Euro în vederea achiziţionării unui ecograf performant destinat Spitalului Clinic de Obstetrică şi Ginecologie „Filantropia” din Bucureşti.
Considerăm ca spotul induce publicul în eroare prin menţionarea, în rândul bolilor care s-ar putea ameliora sau vindeca după depistarea lor intrauterină cu ajutorul acestui ecograf, a Sindromului Down, nevindecabil.
Sesizarea asociaţiei se referă şi la un reportaj tv difuzat la postul public TVR 1, în care un medic de la Spitalul Filantropia a declarat că ecograful va fi folosit în primul rând pentru depistarea handicapurilor şi malformaţiilor grave ale copiilor precum şi a Sindromului Down, cazuri în care, conform declaraţiei medicului, „se recomandă întreruperea sarcinii”.
„Recunoaştem şi înţelegem faptul că prin achiziţionarea acestui aparat se pot depista şi opera intrauterin, în timp util, malformaţii care altfel ar determina handicapuri definitive sau chiar moartea, după naştere. Nu contestăm, aşadar, utilitatea în sine a aparatului şi nici a campaniei. Însă considerăm că spotul publicitar, care face referire la ‘salvare’, induce în eroare cel puţin în cazul expres menţionat mai sus, al copiilor suspecţi de Sindrom Down. Nu înţelegem cum avortarea recomandată de echipa de medici de la Spitalul Filantropia reprezintă o modalitate de a salva un copil suferind de această boală.”
Mai considerăm şi că reportajul TVR menţionat este umilitor şi degradant prin sugestia (chiar şi voalată) că incompleta dezvoltare intelectuală a celor afectaţi de Sindromul Down ar fi un motiv pentru ceea ce este, în fapt, o acţiune eugenică specifică societăţilor totalitare – eliminarea celor bolnavi.
„Legea românească (prin noul Cod Civil) interzice practicile eugenice, iar dreptul la viaţă este un drept natural şi necondiţionat de nici un fel de alt atribut sau calitate dobândită. El ar trebui să fie inviolabil în orice situaţie”, se menţionează în sesizarea către CNA.
„Faptul că nu este aşa şi că probleme atât de sensibile sunt tratate într-un astfel de mod – pe care îl găsim iresponsabil – reflectă profunda ipocrizie a societăţii contemporane, care cheltuie sume uriaşe pe campanii aşa-zis ‘de integrare a persoanelor cu handicap’ când, în fapt, caută cu orice preţ eliminarea lor în perioada de maximă vulnerabilitate, adică înainte de naştere.”
Puteţi citi sesizarea adresată CNA aici.
Actualizări:
Primul răspuns al Consiliului Naţional al Audiovizualului conţine un punct de vedere solicitat de acesta Ministerului Sănătăţii. În adresa nr. 4418/30.03.2010, Ministerul dă dreptate sesizării noastre, precizând: „Protejarea şi respectarea demnităţii umane, inclusiv a persoanelor cu handicap reprezintă un principiu inalienabil; în acest context, dacă aspecte din sesizare sunt absolut exacte, înseamnă că spotul a fost realizat de neprofesionişti care nu cunosc sau ignoră normele de etică profesională şi deontologie medicală; din acest motiv considerăm că difuzarea spoturilor publicitare cu temă medical ar trebui avizată de experţi în domeniu.”
PRO VITA a trimis o nouă scrisoare către CNA.
Al doilea răspuns al Consiliului Naţional al Audiovizualului
Precizări suplimentare din partea Pro-vita