Campania „Salvaţi icoanele” a început în noiembrie 2006, ca răspuns la tentativa unor grupări ateist-seculare de a obţine eliminarea simbolurilor religioase din unităţile publice de învăţământ din România.
Mai multe organizaţii, parte a unei rețele internaționale seculariste au urmărit eliminarea simbolurilor religioase din toate instituţiile publice din ţară, începând cu școlile, sub motivația că prezența acestora încalcă drepturile omului și discriminează, iar școala ar trebui să fie un spațiu neutru din punct de vedere confesional. Acţiunea lor a primit sprijinul unui organism de stat, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Acesta a emis în noiembrie 2006 decizia prin care Ministerului Educaţiei i se „recomanda” să elaboreze un set de norme prin care să fie, practic, prohibită afişarea simbolurilor religioase în şcolile publice din România.
În răspuns, mai multe asociații, printre care şi Asociaţia PRO VITA Bucureşti au format „Coaliţia pentru Respectarea Sentimentului Religios”, structură civică informală care a atacat în instanţă, prin reprezentanţii săi, decizia CNCD. „Coaliţia pentru Respectarea Sentimentului Religios” a beneficiat de sprijinul cultelor recunoscute în România. O acțiune similară în instanță a fost declanșată și de Ministerul Educației, la care PRO VITA s-a alăturat ca intervenient.
Argumentația, pe scurt, a arătat că prezenţa simbolurilor religioase nu a fost impusă prin lege, ci este o dorință a comunităţilor locale și că de asemenea că icoanele şi crucifixele sunt parte a identităţii culturale şi istorice a poporului român şi nu o agresiune sau discriminare la adresa persoanelor atee sau de alte confesiuni.
Instanța a recunoscut validitatea argumentelor aduse de apărătorii prezenței simbolurilor religioase în școli, prin deciziile Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, nr. 2393/2008 (PRO VITA București în calitate de intervenient în favoarea Ministerului Educaţiei) şi nr. 2794/2009 (PRO VITA București în calitate de reclamant), prin care hotărârea incriminată a Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării a fost anulată.
DOCUMENTE
Primul dosar:
- Solicitarea de intervenție ca terță parte (în favoarea Ministerului Educației) [pdf]
- Decizia definitivă [pdf]
Al doilea dosar:
- Acțiunea pe fondul cauzei [pdf]
- Soluția instanței de fond [pdf]
- Acțiunea în recurs [pdf]
- Decizia definitivă [pdf]