Cerere de intervenție în interes propriu și în interes alăturat cererii de chemare în judecată formulate de Ioan Petrescu pentru anularea parţială a art. 2 din Ordonanţa militară nr. 1/2020, astfel cum a fost modificată prin Ordonanţa militară nr. 2/2020, ambele emise de Ministerul Afacerilor Interne și prin care s-a îngrădit exprimarea libertății de conștiință și exprimarea libertății religioase.
Interesul pe care îl pretindem în prezenta cauză îndeplinește condițiile generale prevăzute de art. 33 din Codul de procedură civilă și de art. 1 și 2 din Legea nr. 554/2004, fiind un interes public. Totodată, subscrisa intervenientă este o asociație al cărei statut prevede ca scop, printre altele, „afirmarea și apărarea principiilor, ideilor, moralei şi tradiţiilor creştin-ortodoxe prin orice mijloace legale.”
Actualizare 14.04.2020: Instanța a admis excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a Ministrului Afacerilor Interne şi a respins acţiunea ca fiind formulată împotriva unei persoane fără calitate procesuală pasivă.
Actualizare 30.12.2020: La mai bine de 8 luni de la acțiunea noastră, la data de 14 decembrie 2020, Curtea de Apel București a anulat ca nelegale măsurile restrictive de libertate religioasă din Hotărârea CNSU nr. 47/05.10.2020, ceea de arată, generic, că plângerea noastră contra Ordonanțelor militare nu a fost nejustificată. Sentința CdA a venit ca un act de reparație morală la adresa creștinilor care au fost privați, în mod samavolnic, de posibilitatea de a participa la slujbe și pelerinaje, la aceasta adăugându-se climatul umilitor și de presiune în care au fost și sunt obligați să își manifeste credința. În esență, Curtea a anulat art. 2 din Hotărâre, reafirmând condițiile necesare a fi îndeplinite ca măsurile restrictive de libertate religioasă să aibă caracter constituțional și legal. Curtea a constatat că, întrucât libertatea religioasă se restrânge doar prin lege și doar în mod proporțional cu scopul urmărit, fără a afecta substanța libertății, măsurile impuse de autorități prin act administrativ și act normativ de rang inferior legii (închiderea locașelor de cult, obligarea la distanță fizică și numărul maxim de persoane acceptat la slujbe) au reprezentat măsuri de restrângere nelegală a libertății religioase.
DOCUMENTE
Cererea de intervenție [pdf]