Natalitatea din România se află pe o pantă descendentă și ne creionează tuturor un viitor colectiv sumbru. La 1 ianuarie 2020, în scădere față de anii trecuți, ponderea copiilor din populația totală a României a fost de 18,7% (aproximativ 4 milioane). 2019 a intrat în istorie ca fiind primul an în care numărul nou-născuților a scăzut sub 200.000 pe teritoriul întregii țări. Mai alarmantă este perspectiva: până în anul 2060, populația de vârstă preșcolară din aproximativ jumătate dintre județele țării va scădea cu peste 50%, comparativ cu 2015, conform INS.
Este absolut necesar ca politicile pro-nataliste să devină o prioritate națională. În acest sens, înaintăm din partea societății civile un set de amendamente la Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copilului (Pl-x nr. 228/2020). Amendamentele prevăd extinderea, la rudele de până la gradul al patrulea, a dreptului la concediul pentru creșterea copilului și la indemnizația aferentă, ceea ce apreciem că ar constitui un sprijin important pentru susținerea familiilor în dorința de a naște copii:
1) Măsurile propuse trebuie să fie aducătoare de beneficii pentru toti copiii indiferent de situația familială în care se află; mai exact, dacă au sau nu bunici ori dacă au părinți sau nu. Pentru aceasta propunem ca în ajutorul părinților să poată veni nu doar bunicii, ci orice rudă până la gradul IV-lea inclusiv, iar acordul să poată fi dat și de tutore sau de reprezentant legal, dacă situația o cere.
2) Pentru naşterile de gemeni sau multipleţi este necesar să se acorde câte o astfel de indemnizaţie pentru fiecare copil în parte, pentru a păstra intact principiul nediscriminării. Mai mult, deoarece naşterile de tripleţi sau multipleţi sunt adesea urmare a inseminărilor in vitro, numărul acestora este în creştere şi părinții au cu atât mai mult nevoie să fie sprijinite, mai ales atunci când se întorc la muncă.
3) Am considerat oportun să avem în vedere și situațiile în care un bunic/o rudă de până la gradul al IV-lea are în grijă în același timp doi sau mai mulți nepoți și am adăugat alte amendamente, pentru a reglementa acestă situație echitabil atât pentru familii, cât și pentru stat.
4) Este necesar ca, în situația în care în perioada de acordare a indemnizației pentru îngrijirea copilului mama mai naște un copil, să poată exista posibilitatea ca odată ce unul din părinți intră în concediu pentru creșterea copilului mai mic, bunicul/ruda aflat(ă) în plata indemnizației pentru creșterea copilului mai mare să poată continua îngrijirea acestuia până la împlinirea vârstei de 3 – sau 4 ani, în cazul copilului încadrat în grad de handicap. Apariția unui nou copil nu anulează faptul că au fost îndeplinite criteriile pentru acordarea concediului pentru creșterea nepotului/ nepoatei. Singurul criteriu ce dispare este ieșirea din plata stimulentului de inserție a părintelui, însă prin acest amendament solicităm echivalarea intrării în concediu pentru creșterea unui alt copil cu efectuarea unei activități remunerate, pentru care părintele ar primi stimulent de inserție.
În schimb, odată intrat în concediu pentru creșterea copilului mai mic, plata stimulentului de inserție se stopează și astfel, procedural, bunicul/ruda nu mai poate primi indemnizația pentru creșterea copilului mai mare. În practică, părintele, în loc să fie ocupat cu munca, este ocupat cu îngrijirea unui nou copil, așadar sprijinul din partea bunicului este la fel de necesar ca și în perioada în care părintele se afla în plata stimulentului de inserție. Considerăm că în această situație de apariție a unui nou copil înainte ca cel precedent să ajungă la 3(4) ani, pentru care bunicul/ruda se afla în plata indemnizației pentru creșterea nepotului / nepoatei, stoparea plății acestei indemnizații prin dispariția criteriului de plată a stimulentului de inserție pentru părintele ce intră în concediu pentru creșterea unui nou copil ar fi lispită de echitate.
5) Bugetele suportă (cf. hotărârilor diferitelor Consilii locale) pentru întreţinerea în creşă a unui copil sume mai mari sau la fel de mari ca cei 650 de lei sau, după caz, 325 de lei care s-ar acorda unuia dintre bunici sau rude/rude pentru a se îngriji de acel copil.
DOCUMENTE
Amendamentele propuse și expunerea de motive [pdf]
Fișa propunerii legislative (pe website-ul Camerei Deputaților)