• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

PRO VITA București

Pentru viață. Pentru familie

  • Despre noi
    • Cine suntem
    • Misiune și viziune
    • Carta PRO VITA
    • Ambasadori
    • Scurt istoric
    • @ CONTACT
  • Activități
    • Social-umanitare
    • Consiliere și asistență
      • Consiliere în sarcina nedorită
      • Program de sprijin pentru mame
      • Terapie și vindecare post-avort
    • Educație publică
      • Vreau să aflu!
      • Campanii publicitare
      • Website-uri resursă
    • Centrul juridic
      • Prezentare
      • Influențarea deciziilor
      • Litigii
    • Manifestări
    • Scrisori și declarații
    • Analize și comentarii
    • Publicații
    • Relaţii internaţionale
    • Rapoarte de activitate
  • DONEAZĂ!
    • Donează
    • 3,5% din impozit
    • Sponsorizează
    • Voluntariat / adeziune
  • Resurse
    • Materiale promo
    • Date şi statistici
    • Bioetica
    • Legislația familiei
    • Biblioteca
  • Blog
  • English
    • Who we are
    • Our Charter
    • Our beginnings
    • Donate
  • Facebook
  • Telegram
  • Twitter

Propuneri de amendare a legii pensiilor pentru stimularea natalității

24 iulie 2024

„Fosta” lege a pensiilor, Legea nr. 127/2019, a cărei intrare în vigoare a fost prorogată în mod repetat și care în cele din urmă a fost abrogată FĂRĂ a mai intra în vigoare, conținea prevederi foarte bune pentru răsplătirea efortului și dedicării mamelor, în condițiile crizei demografice dramatice prin care trece țara – ne referim la reducerea vârstei de pensionare pentru femeile care nasc și cresc copii până la împlinirea de către aceștia a vârstei de 16 ani.

Prin noua lege a pensiilor, Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, dezbătută și adoptată în mare grabă din cauza apropierii unor termene limită impuse de obligații internaționale ale României, sunt prevăzute din păcate perioade mult mai mici de reducere a vârstei de pensionare pentru femeile care nasc și cresc copii, în comparație cu Legea nr. 127/2019. Mai exact, beneficiul reducerii vârstei de pensionare începe de la primul copil, dar este de doar 6 luni pentru fiecare copil; de asemenea este prevăzut spor de beneficiu doar până la al șaptelea copil născut și crescut de femeia beneficiară (adică, reducerea vârstei de pensionare cu un maximum de trei ani și șase luni).

Un alt dezavantaj al noii legi este acela că prevede o vârstă standard de pensionare pentru femei de 65 de ani, nu de 63, cât prevedea Legea nr. 127/2019.

În opinia noastră ar trebui, în beneficiul familiilor românești și conform cu obiectivele programului de guvernare, ca legea pensiilor nr. 360/2023 să fie astfel amendată:

  • perioadele de reducere a vârstei de pensionare incluse în Legea nr. 127/2019 să fie cel puțin păstrate, adică să fie acordate câte 12 luni pentru fiecare copil, nu 6 luni, și dacă este posibil chiar începând cu primul copil;
  • dreptul de a se pensiona mai devreme să fie diferențiat și pentru femeile cu mai mult de 7 copii;
  • în mod ideal, femeile care au născut și crescut minim 3 copii să primească un spor suplimentar de reducere a vârstei de pensionare, poate cu încă 12 luni, dată fiind contribuția lor suplimentară la redresarea demografică (2,1 copii pentru o femeie fiind rata statistică simplă de înlocuire a populației).

DOCUMENTE

Listă amendamente sugerate (pdf)

Influențarea deciziilor

Păstrăm legătura

Abonați-vă la newsletter-ul nostru, „Semne vitale”


Mă abonez aici!

Footer

  • Facebook
  • Telegram
  • Twitter
  • Cine suntem
  • Blog
  • DONEAZĂ
  • Contact
  • Who we are
  • Our Charter

Copyright © 2005–2025 · Asociația PRO VITA București. Toate drepturile rezervate. Găzduire: Nopți albe